DVS DIGITALA VOUCHERHANTERING MED MOBILITET SOM NYCKEL

DVS digitala voucherhantering effektiviserar voucherhantering vid olika attraktioner när det gäller gruppers inträden.

I Stockholm används den sedan något år av kryssningsbranschen. Här nedan följer exempel på hur det var innan och lösningen med digital voucherhantering.

HUR VAR DET INNAN

Researrangören fick en beställning från ett rederi på ett antal grupper som anlände med fartyg där man bokat in sig på olika utflykter. Arrangören bokade in guider för de olika grupperna och la upp programmet för respektive grupp. Natten innan fartygets ankomst skrevs manuella pappers vouchers ut för varje grupp avseende inträden på respektive attraktion som skulle besökas. Dagen för genomförande av aktiviteten mötte researrangörens representanter upp alla guider.

Guiderna fick sina uppdrag i form av pappersvouchers som avsåg de olika attraktionerna. Vid ankomst till t ex Vasamuseet kontrollräknades antal deltagare utanför kassan och antalet justerades vid behov manuellt av guiden. Guiden lämnade pappersvouchern till museets kassapersonal. De räknade sedan  ihop antal personer mot antal pappersvouchers. Pappersvouchern användes som underlag för fakturering mot arrangören.

LÖSNINGEN

Researrangören emitterar digitala vouchers via ett webbgränssnitt.  I gränssnittet bokar man även in vilken guide som ska vara med gruppen. Innan fakturan från attraktionen kommer kan arrangören se vad som kommer att faktureras.

Guiden loggar via sin smartphone och ser alla bokningar som gäller för respektive attraktion, datum och antal i gruppen och kan själv ändra antal personer på vouchern. När Guiden anländer till attraktionen, aktiverar han den aktuella vouchern.

Attraktionen ser i sin läsplatta alla utställda vouchers i datumordning. När en guide har aktiverat en voucher, syns detta som en ändring av färg så att museet kan se vilken/vilka guider som är i närheten. När gruppen kommer till kassan godkänner attraktionen den aktuella vouchern «handshake» och gruppen kan gå in. Attraktionen fakturerar researrangörerna med ett underlag från systemet.

DEN TEKNISKA LÖSNINGEN

Lösningen är byggd som en mobilanpassad webbsida som direkt kan användas av guider och attraktioner utan krav på installation av en separat app. Användarna skapar ett bokmärke på sin startskärm för snabb åtkomst. Hela tjänsten levereras som en molnlösning vilket innebär att inga servrar eller installationer behövs.

Med modern webbteknik kan information om uppdateringar snabbt skjutas ut till andra enheter som har en voucher synlig. När en guide aktiverar en voucher syns det inom en sekund som en färgväxling i kassans enhet.

RESULTATET

Det här exemplet visar på en lösning där mobilitet är nyckeln. Via sin telefon/läsplatta administrerar alla sina respektive områden. Systemet eliminerar, i denna första version, hela pappershanteringen för researrangören, guiden och attraktionen. Ändringar av antal personer och kategorier av besökare kan göras direkt i systemet. Det frigör tid för alla parter och ger en säkrare hantering, inget tappas på vägen.

Citat

 

Kunden Text som kort beskriver kundens verksamhet